Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

In en uitstappen kajak

  • Wilco

    Hallo,

    Ik vaar nog niet lang, maar ben al een paar keer tegen het probleem aangelopen dat uit een minder stabiele kajak stappen bij een wat hogere wal of bootsteiger erg lastig blijkt.

    Er staan leuke voorbeelden op oa.youtube, maar dan alleen naast een wal niet hoger dan zo'n 30cm.boven de waterlijn, dat lukt mij ook nog wel.

    Een vervelende bijkomstigheid is, dat ik met m'n 1.92m.de knieën niet kan buigen of strekken als ik al zit, daarvoor is de kuip net te klein.

    Eerst op het achterdek gaan zitten is ook geen optie, daar is de boot te wankel voor.

    Verder vaart 'ie geweldig dus ik heb weinig zin om hiervoor een andere kajak te kopen.

    Hier zijn vast meer mensen tegenaan gelopen, dus als iemand tips heeft hoor ik 't graag.

    Vriendelijke groet, Wilco

  • jaap

    hey wilco; word lid van de dichtstbijzijnde vereniging en binnen een paar weken ken je alle kneepjes van het kanovak

    Jaap

  • Armada

    Makkelijk om te zeggen dat je via een vereniging beter leert instappen, quatsch!

    Zelfs als ervaren wedstrijdvaarder kom ik zelfs ook niet overal uit mijn toerboot (destijds een Kajet, de SY Eskimo mogelijk zelfs nog lastiger wegens kleinere kuip).

    Als je lang(er) bent dan 1.80, is de kuip vaak te klein om redelijkerwijs je knieën op te trekken. Vaak als je langer bent is dit al lastig als je niet lenig of geoefend bent. Laat staan als je in een wiebelende kano zit/staat.

    Het enige is dat je in/uitstapt via je achterdek en van daaruit gaat staan/je optrekt langs de kant. Opstappen bij sluizen is dan vaak erg vervelend en vaak onmogelijk.

    De boot kan lekker varen maar je ook in de weg staan bij het beginsel in/uitstappen, kijk dan ook bij aanschaf of dit lukt.

    Een kuip voor langere vaarders moet minimaal 80 cm. bedragen.

  • Goofy

    blijft toch altijd lastig dat in en uitstappen!!

  • Wilco

    Ik heb de tips in m'n besluit meegenomen en ben nu trotse bezitter van een Prijon Marlin.

    Een ruime instap en toch smal genoeg voor een lichtlopende kajakgevoel.

    Thanks, Wilco